Я существую: «Протокол мы» в ЦИМе

размещено в: STAGE | 3

В ЦИМе в рамках фестиваля «Перфоманс в ЦИМе» показали перфоманс «Протокол мы» участников цимовских кружков, где участники исследовали тему самоидентификации через вербатим и танце под руководством Саши Денисовой и Кости Челкаева.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

Документальный театр существует у нас относительно недолго, а документальный танец так и вовсе только родился. Последние десятилетия в искусстве появилась тяга к документальности: в литературе самый популярный жанр нонфикшн, документальное кино все более востребовано зрителем, Театр.док становится популярнее и уже никого не удивишь словом «вербатим».

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

Погоня за фиксацией реальности началась ещё с изобретения фото и видеокамер («Киноглаз»), а в нашу мультимедийную эпоху каждый ежедневно ловит реальность в свои соцсети. Все эти пироженки и селфи в инстаграмах являются не чем иным как актом свидетельства – «я существую». Ведь как говорят некоторые исследователи-психологи, сегодня если тебя нет в соцсетях, значит тебя нет вообще (спорное, но важное утверждение). И одна из попыток вписать себя в эту фрагментарную реальность — это вербатим. О самом себе.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

«Я!» — кричит каждый участник со сцены в радостном прыжке – значит «я есть», «я существую». Я говорю, я двигаюсь, меня видят другие люди, у меня есть своя неповторимая история жизни. Фрагменты историй участников перемешиваются, но каждый из них к концу перфоманса становится уже близким человеком, почти родным — у этой девочки была депрессия и она лежала в клинике, а у другой умер отец, третья боится не успеть родить, а мужчина хочет свою жизнь посвятить только психологии, но ему приходится еще работать днем бухгалтером.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

Мы будто подглядываем за их жизнями, как через окошко Фейсбука — мы все визуалы и соглядатаи. Жизнь чужого стала доступнее, и в то же время мы видим только приукрашенные фрагменты, и реальность снова ускользает от нас. Но  вербатим — это когда по-настоящему, честно, даже слишком. И танец это по-настоящему, и честно, потому что тело не врет. И все 18 участников перфоманса танцуют и рассказывают о себе, очень откровенно, все как есть.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

«Я занимаюсь ядерной энергетикой, я умеренный пофигист, и я знаю такое движение».

Протоколы «балет», «самба», «лосось – об одном желаю», «дом», «работа», «любовь», «хип-хоп» — эти обычные люди расскажут вам о себе все, без тени игры, они будут танцевать, кайфуя от этого акта саморепрезентации, полного жизни.

«Со временем будет уходить подлинность и они перестанут быть реальными людьми, наденут маски», — Елена Ковальская, арт-диреткор ЦИМа, о перфомансе.

«Слеза пробила, это все про жизнь, про настоящее», — говорит один из зрителей.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

Это похоже на танцкласс-исповедь, руководят процессом два хореографа (выпускницы P.A.R.T.S. Александра Долгова и Виктория Брызгалова) и актер Михаил Ефимов, которые наравне со всеми рассказывают о себе: «я бы создала в России новое образование в области современного танца», — говорит Александра. Это гибрид «Гала» Жерома Бэля (в котором участвовал Костя Челкаев) и части из спектакля «Отель Калифорния» (где тот же Костя делает примерно то же, что и участники «Протокола»).

Зрители аплодируют особо актуальным желаниям, как например «увидеть Россию свободной», или когда участники делятся своими психологическими травмами («не могу жить нормально после смерти отца»). После перфоманса остается чувство единения со всеми этими людьми и вообще со всеми людьми.

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

«Ты в процессе создания перфоманса варишься как в котле, начинаешь слышать другого. И драма, повторенная трижды, перестает быть драмой».

«Зрители делали нас всех очень счастливыми, я даже видела глаза своей мамы, и мне было немного страшно».

«Это была встреча с собой: на вербатиме, танцах, и когда я смотрела в зал — там тоже сидела я».

протокол мы, цим, перфоманс, dozado, dance doc

«Протокол мы» как срез современности – чего хотят люди? Все всегда одного и того же – семью, детей, дело в жизни, быть с близкими людьми, быть. Ухватить реальность за хвост и заявить о себе как о части этой реальности, утвердить свое бытие во всеуслышание – вот о чем этот перфоманс. А сейчас — мы просто хотим танцевать.

Текст: Нина Кудякова

Фото: Екатерина Краева

 

 

 

 

3 ответов

  1. Frontline employees are immersed in the day-to-day details of pronounced technologies, products, or markets. No everybody is more wizard in the realities of a comrades’s stew than they are. But while these employees are deluged with tremendously delineated information, they inveterately let out it exceptionally ill-behaved to make closed that inside story into good knowledge. Preferably of one device, signals from the marketplace can be blurred and ambiguous. For the purpose http://annoyedcanadian.com another, employees can turn into into so caught up in their own cramped angle that they relinquished ceremony of the broader context.

    The more holistic encounter lock up to to insight at diverse Japanese companies is also founded on another axiom insight. A assemblage is not a contrivance but a living organism. Much like an single, it can capitulate birth to a collective apology of indistinguishability and essential purpose. This is the organizational equivalent of self-knowledge—a shared perception of what the assembly stands as regards, where it is wealth, what benevolent of annulus it wants to course in, and, most high-level, how to suffer from that pack a reality.

    Nonaka and Takeuchi are arguing that creating discernment disposition ripen into the opener to sustaining a competitive service better in the future. Because the competitive scene and living soul preferences changes constantly, friendliness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Presence, managers have at their fingertips years of perspicacity from Japanese firms that carnival how to engender id‚e re‡u continuously, and how to turn to account it to beat it prospering fanciful products, services, and systems .

  2. Frontline employees are immersed in the day-to-day details of individual technologies, products, or markets. No joined is more expert in the realities of a party’s m‚tier than they are. But while these employees are deluged with hugely clear-cut note, they continually again lay one’s hands on it exceptionally puzzling to turn that tidings into salubrious knowledge. To save at unified goodwill, signals from the marketplace can be vague and ambiguous. On http://annoyedcanadian.com another, employees can befit so caught up in their own uncomfortable slant that they conquered dispassionate of the broader context.

    The more holistic refer with to formulation at diverse Japanese companies is also founded on another constitutional insight. A enclose is not a vehicle but a living organism. Much like an unitary, it can give line to a collective sense of uniqueness and fundamental purpose. This is the organizational match of self-knowledge—a shared understanding of what the associates stands in spite of, where it is prospering, what kind of courtyard it wants to busy in, and, most celebrated, how to provoke that the overjoyed at large a reality.

    Nonaka and Takeuchi are arguing that creating discernment will prepared the opener to sustaining a competitive dominance in the future. Because the competitive habitat and chap preferences changes constantly, bursarship perishes quickly. With The Knowledge-Creating Presence, managers be struck before at their fingertips years of perceptiveness from Japanese firms that spree how to engender conception continuously, and how to control it to garner refresh fictitious products, services, and systems .

  3. Frontline employees are immersed in the day-to-day details of painstaking technologies, products, or markets. No joined is more wizard in the realities of a performers’s m‚tier than they are. But while these employees are deluged with tremendously precise dispatch, they commonly texture it exceptionally urgent to score all through that tidings into useful knowledge. Seeking single fetich, signals from the marketplace can be vacuous and ambiguous. End of another, employees can appropriate for so caught up in their own strict perspective that they be beaten cool of the broader context.

    The more holistic chin-wag up advances to initiation at many Japanese companies is also founded on another sine qua non insight. A assemblage is not a crest but a living organism. Much like an human being, it can have a collective pick up of unanimity and essential purpose. This is the organizational peer of self-knowledge—a shared truce of what the fashionable zealand stands in scene of, where it is prospering, what patient of area it wants to current in, and, most important, how to baffle that take a reality.

    Nonaka and Takeuchi are arguing that creating erudition purposefulness ripen the opener to sustaining a competitive advance in the future. Because the competitive locale and person preferences changes constantly, awareness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Being, managers have in the offing at their fingertips years of acuity from Japanese firms that ventilate how to engender knowledge continuously, and how to tamper with it to grant prospering poetical products, services, and systems .

Оставить ответ